تهیه پیش‌فروش دوره «آموزش تکمیلی و پروژه محور Spring Boot» با ۳۵% تخفیف - فقط تا ۱۳ شهریور 

چگونه محصولمان را اعتبارسنجی کنیم؟

شنبه ۲۷ بهمن ۹۷ توسط فاطمه بهاروند

استراتژی

قبل از شروع به ساخت یک محصول یا ارائه ی خدمات باید بازار آن را اعتبار سنجی نمایید.

تعداد شرکت هایی که از همان ابتدا از MVP بهره می گیرند و یا اینکه قبل از تایید ایده ی خود یک بازار جدید دارند شما را شگفت زده می کند.

خواه صاحب یک استارت آپ باشید و یا صاحب یک کسب و کار کوچک و یا دارای یک شرکت باشید، قبل از ورود به یک بازار هدف باید به اعتبار ایده ی محصول اهمیت بیشتری بیشتری بدهید.

البته هدف متفاوت است در حالی که استارت آپی ها خواهان ساخت MVP خود هستند. SMEها و شرکت های بزرگ می خواهند ببینند که آیا محصول آن ها از لحاظ ویژگی ها و قیمت مناسب بازار جدید هست یا خیر.

فرآیند اعتبار سنجی بازار به شما امکان می دهد تا بهترین و سریعترین راه را برای فرآیند پیش گیرید زیرا:

  • برای استارت آپ: شما یک بازار محصول مناسب برای MVP خود دارید(کمینه محصول قابل ارائه و اعتماد)
  • مشتریان بالقوه از وجود شما مطلع بوده و راه حل های شما مشکلات آن ها را حل می نماید بنابراین آن ها آماده ی خرید از شما خواهند بود.
  • شما زمان و پول خود را از آزمایش و خطاهای مربوط به آن حفظ نموده و می توانید آن را در بازاریابی و بروزسازی نام تجاری خود سرمایه گذاری نمایید.

خب چگونه می توانید ایده ی بازاریابی و سپس بازار آن را ارزیابی کنید؟

باید با مخاطبان خود صحبت کنید.

این امر بسیار ساده است.

با این حال مشکلاتی وجود دارد که این کار ساده را غیر ممکن نشان می دهد مانند:

  • شرکت ها به مشتریان فعلی خود گوش نمی دهند.
  • شرکت ها بر جذب دقیق و مفید مشتریان سرمایه گذاری نمی کنند.
  • شرکت ها (HiPPO (highest paid person’s opinion یا به عبارت دیگر نظر اکثریت مشتریان را اعمال می کنند.

می دانم که شما در مورد "شخصیت شناسی مشتری" از بازاریابی خودمختار یا اساتید UX زیاد شنیده اید و دیگر نمی خواهید چیزی در مورد آن بشنوید.

مشکل این است که رایج ترین شیوه ها کار شما را به عقب می اندازند، شما برای رفع نیازهای هر بازار نیازی به داشتن 1000 مشتری ندارید.

شما فقط به چند نفر کاربر نیاز دارید:

  • خریدار خدمات/محصولات
  • کاربر سرویس/محصولات

در اکثر مواقع حتی دو شخص نیز متفاوت هستند. شما باید نظر یکی را جلب کنید و او را متقاعد کنید که دیگر محصولات را خریداری کنند.

درست است.

برای جذب مشتری چه باید کرد؟ با مخاطبان خود صحبت کنید.

حال بگذارید در گام هایی که باید بردارید کمی دقیق تر شویم.

  1. فرضیه هایی را که نسبت به بازار دارید تعریف کنید.

نظر شما در مورد نیازهای بازار چیست؟ فکر می کنید در چه زمینه ای نیاز به صحبت دارید؟ در چه موقعیتی کار می کند؟ در کدام صنعت؟

  1. نیازها و علایق مردم و همچنین تعداد افرادی که در هر یک از زمینه ها حضور دارند بیابید.

شما باید بدانید کجا مشتریان بالقوه ی خود را جذب کنید و آمار تعداد آن ها را نیز داشته باشید. در شبکه های اجتماعی و قرارهای ملاقات حاضر شوید. برای مثال LinkedIn یک پلتفرم عالی برای شرکت های B2B است.

  1. مخاطبان خود را به دو قسمت تقسیم کنید.

یک گروه که به عنوان گروه آزمایشی شما به حساب آمده و فرضیات شما را مورد آزمایش قرار می دهند(مثلا: X برای شما یک مشکل به حساب می آید.) و گروه دیگر گروه کنترل است که سوالات عمومی خود را از آن ها می پرسید(برای نمونه:شما فکر می کنید نیازهای بازار کدام هستید؟)

  1. بهترین راه برای رسیدن به آن ها بیابید.

ما LinkedIn را به عنوان بهترین راه برای رسیدن به مخاطبان هدف خود یافتیم و بدین طریق روش ساده ی خود را توسعه دادیم. اگر می خواهید به شما کمک کنیم با من در تماس باشید.

  1. به تعداد دفعات ممکن سوال کنید

شما باید ریشه ی مشکلات را بشناسید. منشا بسیاری از "مشکلات سطحی" ممکن است یکی باشد ولی دارای ظاهری متفاوت باشند. شما باید همچون یک دکتر عمل کنید و بیماری را درمان کنید نه علائم ظاهر شده از بیماری را.

  1. از آن ها بخواهید اگر خواستار محصول هستند پس از آماده شدن محصول با آن ها تماس بگیرید.
  2. پاسخ های دو گروه مختلف را با هم مقایسه کنید.

آیا آن ها پاسخ مشابهی به شما دادند؟ آیا مشکلات مشابه هستند؟ آیا مشکلات آن ها با مشکلات مشتریان فعلی شما مشابه است؟ آیا راه های بازاریابی مشابه هستند؟...

  1. MVP مختص خود را بسازید(اگر شما یک استارت آپ هستید) یا تنظیمات دقیق لازم برای یک محصول یا سرویس موجود را انجام دهید.
  2. سود و منفعت را مد نظر قرار دهید.

این گام ها را یک به یک پیش ببرید و از این طریق می توانید نرخ تبدیل خود را در آینده به سرعت بالا ببرید.

امیدوارم مطالب این مقاله مفید واقع گردد...


کلیدواژه: بازاریابی بازاریابی دیجیتال marketing

منابع: medium.com

ارسال دیدگاه:
برای ارسال دیگاه باید به سیستم وارد شوید و یا ثبت نام کنید. ثبت نام چند لحظه بیشتر زمان شما را نمیگیرد.