8 گامی که باید پیش از توسعه‌ی اپلیکیشن موبایل بردارید

یکشنبه ۲۳ دی ۹۷ توسط علی فروغی

داشتن یک ایده‌‌ی منحصر به فرد برای یک اپلیکیشن به تنهایی کافی نیست و اهمیتی ندارد که قرار است با آن به چه اهدافی دست پیدا کنید.

بازار اپلیکیشن به شدت رقابتی شده است. دوام آوردن در این بازار سخت تر و ابعاد سرمایه گذاری ها بسیار وسیع تر شده، و هردوی این موارد نیازمند در نظر گرفتن مدیریت زمان و بودجه‌ شما هستند.

اقدام به برنامه نویسی اپلیکیشن های موبایل بدون داشتن آمادگی مناسب میتواند هزینه‌ی سنگینی از لحاظ مالی داشته باشد و یا باعث ناامیدی و آسیب رساندن به نام برند شود.

با این وجود، اگر زمان خود را روی کنار هم گذاشتن قطعات کوچک این پازل یعنی برنامه نویسی کنید، متوجه میشوید که این پروسه‌ بسیار ساده‌تر و باعث پیش افتادن شما در این فضای رقابتی خواهد شد. این موضوع به مقداری تلاش نیاز دارد، اما به شدت ارزش این تلاش را خواهد داشت.

پس شروع کنیم!

۱) بازار خودتون رو کاملاً بررسی کنید

نخستین گام برای اینکه بدانید تمام کارهایی که انجام میدهید یک گام روبه‌جلو است، یک تحقیق کامل راجع به بازار (market) است. شما باید بدانید که در حال حاضر چه چیزی در بازار عرضه میشود و از این اطلاعات استفاده کنید تا خلأ موجود در بازار را پیدا کرده و اپلیکیشنی که ارائه میدهید این خلأ را پر کند، و راه حلی تازه و کامل برای مشکلی که در حال حل کردن آن هستید، ارائه دهد.

یک تحقیق گسترده در بازار به شما کمک خواهد کرد تا موارد زیر را متوجه شوید:

  • رقبای شما چه کسانی هستند؟
  • استراتژی آنها چیست؟
  • نقاط ضعف و قدرت آنها چیست؟
  • مشتریان آنها در شبکه‌های مجازی و بررسی‌ها چه می‌گویند؟
  • چه نکته‌ی منحصر به فردی در فروش آن‌ها وجود دارد؟

زمانی که پاسخ این سوالات را داشتید، قادر خواهید بود از رخ دادن اشتباهاتی که رقیبان شما مرتکب شدند پیشگیری کنید، استراتژی های موفق را بیشتر استفاده کنید و به وضوح روش برخورد خود با مشکل و راه حل آن را مشخص کنید. در حال حاضر میلیون‌ها اپلیکیشن موبایل موجود است و شما شانس این را دارید که با کمک آنها مطمئن شوید اپلیکیشن شما موفق خواهد بود.


۲) گام مهم خود و شنوندگان هدف را تعریف کنید

 آیا می توانید هدف اپلیکیشن خود را به صورت دقیق بیان کنید؟  آیا می توانید تفاوت های آن را با وب سایت خود  و موارد دقیق استفاده آن را نام ببرید؟  احتمالا این زیرکانه ترین گام برای صاحبان بیزینس و بازار است. خلاصه کردن تمامی ایده‌های شما به حداکثر یک یا دو جمله با مفهومی واضح، کار بسیار دشواری است،  اما همین کار یکی از اصلی ترین گام های اطمینان از موفقیت اپلیکیشن شما خواهد بود.

حالا زمان این است که تعریف کنیم:

  • عملیات کلیدی اپلیکیشن شما چه چیزی است ؟
  • چرا مردم می خواهند از آن استفاده کنند ؟
  • اپلیکیشن شما چه ارزش بیشتری نسبت به وب سایت موبایل شما دارد ؟
  • چه اهداف بیزینسی می توانند شما را در رسیدن به هدف خود کمک نمایند؟
  • چه مخاطبینی از اپلیکیشن شما سود می برند ؟
  • مخاطبین نیاز و اشتیاق به چه چیزی دارند ؟

پاسخ صادقانه به این سوالات می تواند شما را از هدر ندادن منابع و قرار دادن ویژگی‌های غیر ضروری در اپلیکیشن خود یا هدف قرار دادن گروهی اشتباه از مخاطبین، مطمئن سازد.

حالا شما باید از گام موثر خود اطمینان حاصل کنید. اگر تصادفاً در مقابل گروهی از سرمایه‌گذاران قرار گرفتید و آنها درباره‌ی پروژه شما سوال پرسیدند ، چگونه پروژه خود را در کمتر از چند جمله برای آنها توجیه می کنید؟

۳) انتخاب بین وب اپلیکیشن، اپلیکیشن hybrid یا اپلیکیشن native

چند تکنیک تصمیم گیری در این مورد وجود دارد، و این تصمیم گیری یک تصمیم گیری سخت محسوب میشود. انتخاب بین این مدل‌ها از اپلیکیشن نقشی مهم در توسعه و نگهداری اپلیکیشن شما در آینده ایفا خواهد کرد. به همین دلیل است که دقت در تعاریف قبلی یعنی جستجو در بازار، تعریف هدف اصلی و کاربرد اپلیکیشن شما در گرفتن بهترین تصمیم بسیار کلیدی هستند.

تفاوت اصلی بین این سه نوع از اپلیکیشن به شکل زیر است:

  • زبان برنامه نویسی که به وسیله آن اپلیکیشن توسعه داده میشود. این موضوع به بودجه شما، بازه‌های زمانی مطلوب شما در توسعه برنامه و تخصص موجود بستگی دارد.
  • دسترسی به APIهای موجود برای اپلیکیشن‌های Native. وابسته به ویژگی‌هایی که اپلیکیشن شما باید داشته باشد، است.
  • روش توزیع. این موضوع کاملا به روش بازاریابی و  تعریف استراتژی پیشرفت شما بستگی دارد.
  • پشتیبانی از چندین پلتفرم. بستگی به مخاطب هدف و بازاری که می خواهید به آن وارد شوید دارد،  معمولاً شما میخواهید هم در اپل‌استور و هم در ‌پلی‌استور اندروید حضور داشته باشید.

اپلیکیشن‌های native برای زمانی که اپلیکیشن شما عملیاتی با وظایف سنگین مانند بازی کردن یا استفاده از ویدیوها و تصاویر را بر عهده دارد گزینه‌ای بی‌نقص است. از سوی دیگر، وب اپلیکیشن ها میتوانند بهترین راه حل برای به روز رسانی‌های ساده در برنامه، زمانی که احتیاج به ویژگی‌های native دستگاه نیست، باشند.

این دو نوع از توسعه‌ی اپلیکیشن در نقطه‌ی مقابل از هم قرار دارند، با اپلیکیشن‌های native معمولا هزینه سنگینی برای توسعه متحمل خواهید شد و در اپ استور‌ها قابل رؤیت خواهید بود در حالی که با وب اپلیکیشن‌ها معمولا سریع‌تر و با هزینه کمتری اپلیکیشن توسعه خواهد یافت اما کسب جایگاه و وسعت دادن به آن‌ها در اپ استورها یا مجبور کردن کاربران به دانلود کردن آن‌ها روی دستگاه خود سخت تر خواهد بود.

بهترینِ هر دو دنیای گفته شده، اپلیکیشن‌های hybrid هستند. این اپلیکیشن ها از یک کد برای هر دو پلتفرم استفاده میکنند و قابلیت دسترسی به ویژگی‌های دستگاه‌ها را دارند. همچنین گزینه‌ای ایده‌عال برای اکثر اهداف معمول اپلیکیشن‌ها مثل سودمندی در توسعه، بهره‌وری و یا اهداف اقتصادی هستند.

زمانی که تصمیم به انتخاب نوع اپلیکیشن گرفتید، میتوانید بسیار ساده‌تر منابع خود را مدیریت و تمامی مسیر پروژه خود را برنامهٰریزی کنید.

۴) از گزینه‌های اقتصادی اطلاع داشته باشید

یک اپلیکیشن میتواند نقش‌های متفاوتی در بیزینس شما داشته باشد. یکی از گزینه‌ها کسب درآمد مستقیم از آن است، درحالی که میتواند به‌ سادگی و بدون هزینه به عنوان یک منبع برای مخاطبان باشد، یا به صورت غیر مستقیم به بخش‌هایی از فروش شما کمک کند و یا در افزایش اعتبار نام برند شما تاثیر گذار باشد.

شما چه نقشی را برای اپلیکیشن در بیزینس خود در نظر میگیرید؟ اگر برنامه این را دارید که به صورت مستقیم از اپلیکیشن خود برای کسب درآمد استفاده کنید، حالا زمان این است نگاهی به مدل‌هایی برای اینکار بپردازید:

  • اپلیکیشن‌های با پایه‌ی رایگان ـ این اپلیکیشن‌ها برای دانلود به صورت رایگان در دسترس‌اند، اما ویژگی‌های مشخصی و بخش‌هایی از محتوای آن‌ها قفل هستند و برای دسترسی به این بخش‌ها باید پرداخت درون برنامه‌ای صورت گیرد.
  • اپلیکیشن ‌های پولی (ویژه) ـ در این حالت کاربران باید برای استفاد و دانلود اپلیکیشن از طریق اپ استوری که از آن اپلیکیشن را دانلود میکنند هزینه اپلیکیشن را بپردازند. از آنجایی که این پرداخت مانعی برای دانلود و استفاده برای کاربران ایجاد میکند، یک استراتژی بازاریابی موبایل در این مورد بسیار حیاتی است تا یکتا بودن و برتری ارزش‌های اپلیکیشن شمارا نسبت به اپلیکیشن‌های مشابه رایگان موجود در بازار، به مخاطبان نشان دهد.
  • خرید در اپلیکیشن ـ این مدل به این صورت عمل میکند که از اپلیکیشن برای فروش محصولات دیجیتالی یا فیزیکی به عنوان یک کانال تجاری استفاده میکند.
  • اشتراک ـ این مدل مشابه به مدل ابتدایی یعنی اپلیکیشن‌های با پایه‌ی رایگان است، اما سودی از تکرار و تمدید اشتراک برای استفاده از اپلیکیشن عاید شما خواهد شد.
  • تبلیغات درون برنامه‌ای ـ احتملاٌ این روش ساده‌ترین روش از این مدل‌ها است به این خاطر که هیچ مانع پرداختی‌ برای کاربر ایجاد نمیکند. همانند هر فضای تبلیغاتی دیگر، بسیار مهم هست که هرگز تجربه استفاده کاربر را به خاطر فضای بیشتر برای تبلیغ قربانی نکنیم.
  • اسپانسرها ـ‌ این مدل معمولاً در شرایطی مطرح است که شما پایه مخاطبین قدرتمندی داشته باشید، آنگاه میتوانید با تبلیغات یا برند‌های مشخصی همکاری کنید. این مدل یک شرایط برد ـ برد خواهد بود چراکه برند‌ها برای واکنش‌های کاربران هزینه میکنند و اپلیکیشن شما گامی روبه جلو در مشارکت با کاربر برخواهد داشت.

همانند هر انتخاب دیگری، این انتخاب نیز نقاط منفی و مثبت خود را دارد. در حالی که تصمیم در حال حاضر شما میتواند در آینده تغییر کند، این موضوع بسیار مهم است که ابتدا درک دقیقی از مدل‌های گفته شده پیدا کنید، سپس توسعه‌ی اپلیکیشن خود را در راهی که بهترین گزینه برای بیزینس شماست پیش ببرید.

۵) استراتژی بازاریابی خودتون رو پیدا کنید و از قبل زمزمه راه بندازید

اگر یک مورد باشد که به شدت بر روی موفقیت اپلیکیشن شما تأثیر گذار باشد، آن مورد آماده سازی و وسیع‌تر کردن بازار آن است، که اینکار شامل برند‌سازی، پیش فروش، تلاش های قبل از انتشار، فراهم کردن دسترسی، و به طور خلاصه حضور در شبکه قبل از عرضه‌ی اپلیکیشن است.

شاید فکر کنید که الان برای فکر کردن به مسائل بازاریابی، قبل از اینکه حتی توسعه برنامه را شروع کنید خیلی زود است. درحالی که تلاش‌های شما برای مدت طولانی زمانی که از قبل زمزمه‌ی حضور در اپ استور ها داشته باشید، چند برابر خواهد شد.

الان زمان مناسبی است که کارهای زیر را شروع کنید:

  • برند سازی خود را تعریف کنید. چگونه قرار است نام، رنگ، لوگو، و لحن محتوای شما از میلیون ها اپلیکیشن و بیزینس دیگر مجزا باشد؟ مطمئن شوید که این نکات در تمامی اپلیکیشن شما و پلتفرم‌هایی که در آن ها حضور دارید ثابت باشد.
  • کانال‌های خودتون رو پیدا کنید. معمولا مخاطبین هدف شما در چه مکان‌هایی حضور دارند؟ دسترسی به آن‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی ساده‌تر است یا ایمیل؟ ویدیو را ترجیح میدهند یا محتوای متنی؟ چه مدت زمانی را صرف دستگاه موبایل خود میکنند؟
  • محتوا بسازید. بر پایه‌ی پاسخ سوالاتتان به نکته‌ی قبلی، باید بدانید که مخاطبانتان مشتاق چه محتوایی هستند و کجا به آن دسترسی دارند. شروع به برنامه ریزی روی محتوای ویدیویی و یا متنی خود کنید و آن را در کانالهایی که از پیش انتخاب کردید قرار دهید.
  • کار را به بیرون توسعه بدهید. چه کسانی اینفلوئنسرهای بزرگ یا کوچک (افراد تاثیر گذار و پر مخاطب در شبکه‌های اجتماعی) در حوضه‌ی شما هستند؟ تلاش کنید که با آنها در تماس باشید و به صورت شخصی ارتباط بگیرید و سرمایه زیادی برای اینکه اپلیکیشن شمارا در برابر مخاطبین خود قرار دهند، پیش بینی کنید.

این گامها زمانی که عرضه‌ی اپلیکیشن فرا برسد پیشرفت را ساده‌تر میکنند، و شما جامعه‌ای آماده و گرم برای عرضه خواهید داشت.

۶) برای بهینه سازی اپ استورها برنامه ریزی کنید

بسیاری از گامهایی که تا کنون برداشتید، از جمله تحقیق در بازار، هدف یکتا برای اپلیکیشن و استراتژی بازار، به صورت گسترده بر این بهینه سازی تاثیر خواهد گذاشت. این کلید قابل رؤیت بودن در اپ استورها است؛ بیش از ۶۰ درصد از تمامی اپلیکیشن‌ها از طریق جست و جوی ارگانیک (با استفاده از جست و جوی مستقیم درون اپ استور‌ها) رخ میدهد.

بسیار مهم است که به مقررات و آداب هردو اپ استور احترام بگذارید و از آن به عنوان فرصتی هوشمندانه برای اپلیکیشن خود استفاده کنید تا با ویژگی‌ها، ظاهر و هدف متفاوت خود بدرخشد.

در حالی که نتوانستید تمامی موارد ASO (قوانینی کوتاه‌مثل SEO که برای دیجیتال مارکتینگ وضع شده) را در پروسه‌ی اخیر خود کامل کنید (که نباید هم تا به اینجا کامل کرده باشید)، این یک فرصت عالی خواهد بود تا طراحی ظاهر اپلیکیشن خود را برای حضور در اپ استور نهایی کنید، و مطمئن شوید که توسعه‌ی برنامه ایده‌های شمارا در پیش خواهد گرفت.

موارد اساسی برای بهینه سازی در اپ استور‌ها عبارت اند از:

  • نام اپلیکیشن : تلفظ و املای آن را تا حد امکان ساده ، یکتا ، توصیف کننده محتوای اپلیکیشن خود و در اندازه‌‌ی استاندارد (برای iOS : ۵۰ کاراکتر ،‌ برای اندروید : ۳۰ کاراکتر) طراحی کنید.
  • لغات کلیدی : این مورد تنها برای اپ استور اپل در دسترسی است و باعث میشود محدوده مضاعفی برای عباراتی که با جست و جو به اپلیکیشن شما مربوط میشوند در اپ استور حضور پیدا کنید.
  • آیکون اپلیکیشن : از گروهی از رنگهای ساده و واضح استفاده کنید و از جزئیات زیاد و ریز در طراحی آیکون خود بپرهیزید، همچنین Contrast (تضاد در رنگها) را تنظیم کنید و در نهایت یک آیکون با مفهوم ساده و واضح ارائه دهید.
  • اسکرین شات‌ها : مطمئن شوید که تمامی پنج اسکرین شاتی که فرصت استفاده از آن را دارید، استفاده می‌کنید و از متن‌های پانویس (caption) برای توضیح داستان و ویژگی‌های مثبت اپلیکیشن خود نهایت استفاده را ببرید.
  • توصیف : روی سه خط اول (پیش از لینک “More…”) تمرکز کنید، تا با وضوح نکات کلیدی را انتقال دهد ویا میتوانید از لیست های موردی استفادی کنید؛ در مجموع کاری کنید که نتیجه‌ی آن را ببینید.
  • ویدیو پیش نمایش : باید کوتاه باشد و به طور مستقیم با یک پیام واضح و قابل درک در هر محلی از جهان به نکات اصلی اپلیکیشن اشاره کند.

۷) منابع خود را بشناسید

در حالت ایده‌عال، شما میتوانید تاریخ انتشار اپلیکیشن خود را از پیش اعلام کنید تا زمزمه‌های حضور شما ایجاد شده و مردم را برای حضور خود مشتاقانه منتظر نگه دارید.

برای اینکه این اتفاق رخ دهد، شما باید از بازه زمانی پیش روی خود که توسعه برنامه قرار است در آن به اتمام برسد آگاه باشید. با استناد به گزارش Kinve، اکثر بیزینس ها نزدیک به ۷ تا ۱ سال زمان نیاز دارند تا یک اپلیکیشن توسعه داده شود و به اپلیکیشن‌های گوشی موبایل انتقال داده شود.

به همین علت شما باید در اسرع وقت گفت و گویی را با برنامه نویسان و تکنیسین های خود آغاز کنید. این موضوع به شما کمک میکند تا تمام پروژه را بهتر و بازه‌های زمانی برای اتمام کاره‌ها به صورت مشخص برنامه ریزی کنید و مراحل توسعه را که شامل :

  • تعریف Use case
  • برنامه ریزی عملکردهای مورد نیاز
  • wireframing (تصاویری که برای مشخص کردن ساختار و عملکردها استفاده میشود)
  • انتخاب زبان برنامه نویسی و پلتفرم
  • کدزنی
  • طراحی
  • امتحان کردن

الان بهترین زمان است تا بودجه‌ی خود را مرور کنید. بستگی به پیچیدگی‌ها، ویژگی‌ها و ساختار اپلیکیشن و بسیاری از موارد دیگر، هزینه‌ی کلی توسعه‌ی برنامه مبلغی حدود ۱۰ هزار دلار، مثلاً برای برنامه‌ی ساده برای آیپد، خواهد بود که میتواند تا یک بودجه شش رقمی (۱۰۰،۰۰۰ دلار) برای یک اپلیکیشن پیچیده‌تر افزایش یابد. البته در ذهن داشته باشید که این مقدار برای آژانس‌ها و برنامه نویس‌ها، با توجه به ابعاد آژانس، میزان تخصص مورد نیاز و زمان موجود و … متفاوت خواهد بود.

یکی دیگر از فاکتورهای هزینه بر، پشتیبانی از اپلیکیشن است. این موضوع نیاز به مانیتورینگ، مرور دلایل کرش برنامه، تنظیم اپلیکیشن بر مبنای نظرات کاربران و کامنت‌های آنان، و به روز نگه داشتن با ارائه آپدیت ها می‌باشد.

اطلاع از تمامی منابعی که با آنها کار خواهید کرد از هر شرایط اضطراری و تاخیر در ارائه پس از اتمام زمان، جلوگیری میکند.


۸) از بحث‌های امنیتی اطمینان پیدا کنید

و در نهایت، در صورتی که برنامه شما اطلاعات حساسی از کاربر را دریافت میکند، شما باید یک سیساست حریم خصوصی داشته باشید. این سیسات باید اطلاعاتی که دریافت میشود و اینکه چگونه از آن استفاده میشود را پوشش دهد.

مزیت برداشتن هرچه زودتر این گام این است که همزمان با پیاده‌سازی نکات امنیتی برنامه زمان بیشتری برای طی کردن مراحل قانونی مورد نیاز خواهید داشت.

امنیت اپلیکیشن شما یکی از کلیدی ترین نکات موجود است و شما باید از این موضوع اطمینان پیدا کنید که امنیت در توسعه برنامه به زودی پیاده‌سازی خواهد شد. دیتای کاربران شما مهمترین کمک شماست، و شما باید اطمینان پیدا کنید که این پروسه‌های امنیتی در جمع آوری این اطلاعات، مدیریت و نگهداری آن رعایت میشوند تا هیچ ریسکی از بابت امنیت برنامه متحمل نشوید.


کلیدواژه: اپلیکیشن برنامه نویسی موبایل

دیدگاه ها:
mohammadsadeghroustaee
۷ ماه قبل
reply
مقاله زیبا و سودمندی بود. دستتون درد نکنه..
ارسال دیدگاه:
برای ارسال دیگاه باید به سیستم وارد شوید و یا ثبت نام کنید. ثبت نام چند لحظه بیشتر زمان شما را نمیگیرد.