راهنمای جامع طراحی اپلیکیشن موبایل ( قسمت سوم)

پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۷ توسط محمد نصراللهی

در قسمت های قبل با هم برخی از نکات طراحی اپلیکیشن موبایل را بررسی کردیم. در این مقاله لیست خود را کامل تر می کنیم و موارد جدیدی را زیر ذره بین می بریم. با ما همراه باشید.

 

در ابتدای کار از کاربر نخواهید تنظیمات را مشخص کند

درخواست تنظیمات اجباری در ابتدای کار باعث می شود که کاربر اپلیکیشن شما را رها کند. پس اپلیکیشن خود را برای اکثریت طراحی کنید و اگر افرادی می خواهند تنظیمات متفاوتی داشته باشند امکان این کار را در اپلیکیشن قرار دهید.

 

در ابتدای کار permission (اجازه) نگیرید

از این که اولین چیزی که کاربر بعد از نصب برنامه شما می بیند درخواست permission ها باشد خودداری کنید. مانند تنظیمات، درخواست مجوز ها نیز باید زمانی که واقعا به آن ها نیاز دارید نمایش داده شود. در این زمان کاربر با دیدن این درخواست ناراحت نمی شود چرا که می داند اپلیکیشن به این دسترسی نیاز دارد.

 

الگوهای درخواست مجوز پیشنهادی گوگل

 

افراد دوست دارند که در زمان لازم مجوز ها را صادر کنند.

 

 

نکات :

  • فقط مجوز هایی را که اپلیکیشن شما واقعا به آن ها نیاز دارد را درخواست دهید.
  • اگر علت استفاده از این مجوز واضح نیست آن را برای کاربر توضیح دهید.

 

کاری کنید اپلیکیشن تان سریع و رسپانسیو (responsive) باشد

زمان لود در UX بسیار مهم است. با پیشرفت تکنولوژی ما عجول تر شده ایم و امروزه 47% کاربران انتظار دارند که یک صفحه در کمتر از 2 ثانیه لود شود.

 

اپلیکیشن سریع تر، تجربه بهتر

 

اگر لود یک صفحه بیش از حد طول بکشد ممکن از کاربر منصرف شود. به همین دلیل سرعت یک اولویت مهم در ساخت اپلیکیشن است. گاهی اوقات بعضی از پروسه ها زمانبر است. مثلا اینترنت ضعیف یا نیاز به پردازش قوی. اگر نمی توانید زمان را کم کنید حداقل گذشت زمان را برای کاربر دلپذیر تر کنید.

 

وقتی چیزی لود می شود کاربر را آگاه کنید

نمایان شدن یک صفحه سفید و خالی در حالی که اپلیکیشن در حال لود کردن محتوی است موجب می شود که کاربر فکر کند که اپلیکیشن از کار افتاده است و آن ها ترک کند. حداقل یک spinner را نمایش دهید تا کاربر بداند که اپلیکیشن در حال لود است. برای زمان های طولانی تر ( بیشتر از 10 ثانیه ) یک progress bar ( نوار پیشرفت ) را نمایش دهید تا کاربر بداند که چقدر منتظر بماند.

 

برای اطلاعات بیشتر مقاله "Best Practices for Animated Progress Indicators" را بخوانید.

 

ایجاد حواس پرتی تصویری

اگر در زمان انتظار اپلیکیشن شما چیز جالبی را نمایش دهد کاربر بیشتر صبر می کند. پس برای این که مطمئن شوید که کاربر از انتظار خسته نمی شود برایش حواس پرتی ایجاد کنید. یک انیمیشن جالب می تواند مفید باشد.

 

 

اسکلت صفحه

اسکلت صفحه زمانی که محتویات در حال لود شدن هستند پدیدار می شود و به کاربر این احساس را القا می کند که اپلیکیشن شما سریع است.

 

 

بهینه سازی محتوی برای موبایل

محتوی نقش مهمی در طراحی دارد. در بیشتر موارد علت این که کاربرها از اپلیکیشنی استفاده می کنند محتوی آن است.

 

متن ها خوانا باشند

وقتی از محتوی صحبت میکنیم منظور ما تایپوگرافی است. همانطور که Oliver Reichenstein در مقاله خود می گوید: " تایپوگرافی بهینه یعنی خوانایی، دسترسی پذیری و قابلیت استفاده "

کلید تایپوگرافی در موبایل خوانایی است. اگر کاربر نتواند محتوی را بخواند ارائه ان کار اشتباهی است.

 

چند توصیه کاربردی درباره خوانایی:

 

  • اندازه فونت

به طور کلی هر چیزی کوچتر از 16 پیکسل خوانایی کافی در هیچ صفحه نمایشی را ندارد.

 

  • نوع فونت

اکثر کاربر ها فونتی را ترجیح می دهند که راحت قابل خواندن باشد.

 

  • کنتراست

متن های رنگی شاید زیبا باشند اما خواندن آن ها برای کاربران سخت است مخصوصا اگر پس زمینه سفید باشد. مطمئن شوید که کانتراست زیادی بین متن و پس زمینه باشد تا خوانایی بیشتر شود. "فلان" نسبت کانتراست خوبی را برای متن و عکس توصیه می کند.

 

 

  • طول متن را محدود کنید

یک روش خوب استفاده از 30 تا 40 حرف در یک خط می باشد.

چپ : متن برای نمایش در صفحه های کوچک مناسب نیست.

 

  • خطوط را فشرده نکنید

اضافه کردن فاصله در بین خطوط به خوانایی متن کمک می کند.

 

 

عکس های HD و نسبت تصویر مناسب

عکس ها باید با نسبت تصویر مناسب نمایش داده شوند تا زیبایی خود را حفظ کنند. عکس هایی که کشیده می شوند تا عرض یا ارتفاع صفحه را بپوشانند زشت و غیر قابل استفاده اند.

آخرین چالشی که بسیاری از طراحان با آن روبه رو هستند بهینه کردن UX برای iphone x است.

 

 

محتوی ویدیویی بهینه برای حالت portrait

امروزه ویدیو ها نقش مهمی در اپلیکیشن ها دارند. بر اساس  آمار یوتیوب، میزان استفاده از ویدیو ها در موبایل هر روز 100% افزایش می یابد بیش از 95% از ترافیک مصرفی موبایل ها در جهان مربوط به ویدیو می باشد. این یعنی بهینه کردن ویدیو برای حالت portrait امری ضروری است.

بر اساس آمار ScientiaMobile، 94% مردم از موبایل خود در حالت portrait استفاده می کنند. اگر اپلیکیشن شما از محتوی ویدیویی استفاده می کند، خیلی بهتر است که برای کاربر امکان مشاهده ویدیو در حالت portrait را فراهم کند.

 

 

برای انگشت طراحی کنید، نه کرسر

در موبایل وقتی چیزی را طراحی می کنید باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا قابل لمس کردن باشد.

 

 

وقتی برای یک دستگاه لمسی طراحی می کنید، می توانید به "فلان" تکیه کنید تا یک سایز مناسب برای عناصر صفحه انتخاب کنید. این مطالعه نشان می دهد که اندازه پد انگشت 10 تا 14 میلی متر و اندازه نوک انگشت 8 تا 10 میلی متر است.

 

 

فقط اندازه عنصر موردنظر مهم نیست بلکه فاصله بین عنصر های صفحه نیز مهم است. اگر عنصرهای موردنظر کنار هم قرار دارند، مطمئن شوید که به اندازه کافی از هم فاصله داشته باشند.

 

 

ناحیه ی در دسترس شست را در نظر بگیرید

در طراحی برای شست توجه به اندازه عناصر کافی نیست بلکه طراحی باید بر اساس نحوه در دست گرفتن موبایل باشد. بسیاری از کاربران موبایل را با یک دست می گیرند. فقط قسمتی از صفحه در دسترس شست آن ها قرار می گیرد. این ناحیه را، ناحیه طبیعی شست می نامند. نواحی دیگر مستلزم کشیدن انگشت و یا تغییر در نحوه گرفتم موبایل می باشد. در زیر ناحیه طبیعی شست را می بینید.

 

 

در صفحه نمایش های بزرگتر، بیشتر صفحه در دسترس نیست.

 

 

در طراحی تمام نواحی را در نظر بگیرید:

  • منطقه سبز بهترین منطقه برای کار های تعاملی است.

منطقه قرمز برای انجام کار های خطرناک مناسب است ( مانند دکمه حذف ). معمولا این ناحیه به صورت تصادفی لمس نمی شود.

 

ادامه دارد ...


کلیدواژه: ui ux طراحی رابط کاربری تجربه کاربری موبایل اندروید ios

منابع: www.smashingmagazine.com

ارسال دیدگاه:
برای ارسال دیگاه باید به سیستم وارد شوید و یا ثبت نام کنید. ثبت نام چند لحظه بیشتر زمان شما را نمیگیرد.