دیجیتال مارکتینگ، در عصر AR و VR

یکشنبه ۰۵ فروردین ۹۷ توسط محمد فانی

 

Image result for digital marketing vr

دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال در دهه گذشته با جهشی عظیم مواجه شد چرا که با افزایش موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی، هر دقیقه در هر روز میلیون ها پیام تبلیغاتی را مخابره می کند. با این وجود، ماهیت رقابتی تبلیغات مشکل جدیدی ایجاد کرده و آن هم این است که آگهی دهنده‌ها با کاهش درآمد بازگشتی از هر دلاری که صرف تبلیغات می‌کنند مواجه شدند، و همین موضوع نیز باعث کاهش چشمگیر شاخص کلی نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خواهد شد. همین موضوع، راه را برای فناوری‌های جدید مثل واقعیت افزوده و واقعیت مجازی برای ورود به این عرصه به عنوان گزینه‌های تبلیغاتی بکر و استفاده نشده، باز کرده است.

بازاریابان دیجیتالی به خوبی از محدودیت‌هایی که تبلیغات نمایشی دیجیتالی در حال حاضر با آن مواجه‌اند، آگاه هستند؛ برای مثال، مسدود کننده‌های تبلیغاتی مرورگرها (ad blockers) و یا کم تحملی کاربران نسبت به این دسته از آگهی‌های دیجیتال.

بنا به گزارشی که توسط PageFair ، موسسه‌ای که در زمینه تولید ad blocker ها فعالیت دارد، نشان می‌دهد که در سال 2015 تا 2016 مسدود کردن تبلیغات ها 30 درصد افزایش داشته و بالغ بر 615 میلیون گجت هوشمند، این تبلیغ‌ها را مسدود می‌کردند و انتظار می‌رود این روند همچنان افزایش یابد.

این افزایش، پنج برابر بیشتر از تورم است؛ به این معنی که شرکت‌ها برای تبلیغاتی که افراد خیلی کمی آن را می‌بینند، درحال صرف هزینه‌های سرسام‌آور هستند.

 

واقعیت افزوده

تبلیغات با واقعیت افزوده توسط کوکاکولا، این غول جهانی، که اخیرا با کمک Alipay (پلتفرم پرداخت وجه موبایلی که توسط گروه Alibaba و Jack Ma تاسیس شده) یک کمپین AR برای کمک به برگزاری جشن سال نوی چینی ایجاد کرد، مورد استفاده قرار گرفت.

 

Image result for coca cola AR

 

از دیگر بازیگران این بازی که دیجیتال مارکتینگ با AR را تجربه کردند، میتوان از Nivea ، Starbucks و Volkswagen نام برد.

 

Image result for volkswagen AR

 

با این حال کارایی این کمپین ها بحث برانگیز است؛ زیرا بسیاری از مخاطبان این راه را هم به عنوان یک حیله تبلیغاتی می‌بینند تا آنکه به دید یک ابزار تبلیغات قانونی و کارآمد به آن نگاه کنند.

هزینه ای که در جهان صرف تبلیغات به روش واقعیت افزوده می‌شود، داستان متفاوتی را نشان میدهد. این ارقام حاکی جهشی 100 درصدی در صرف هزینه از 6.6 میلیارد دلار در سال 2016 تا 12.8 میلیارد دلار در سال 2017 است. وقتی به طرح های پیش بینی شده تجاری برای هر دو فناوری AR و VR بین سالهای 2016 تا 2020 نگاه کنیم، این ارقام سر به فلک خواهد کشید؛ یعنی اگر نرخ پذیرش بالا باشد، به 215 میلیارد دلار در سال 2021 خواهد رسید!

 

یکی از بهترین مثالهای حال حاضر در این خصوص که در اواسط سال 2016 اولین بار تجربه‌اش کردیم، بازی موبایلی واقعیت افزوده Pokemon Go است که به سرعت در این مسیر به موفقیت رسید. محبوبیت این بازی به حدی بود که منجر به همکاری و مشارکت کمپانی های Sprint ، McDonald’s و Starbuck با این مجموعه شد!

 

Related image

 

تکنولوژی AR با بازیکنان بزرگی در میدان، همچون مایکروسافت، اپل و گوگل هنوز در دوران خردسالی به سر می‌برد، که اینها نیز در حال حاضر فقط روی نسخه های اولیه ای از گجت ها و توسعه نرم افزارهای مرتبط با آن کار می‌کنند. تولید کنندگان این انتظار را دارند که گجت های پوشیدنی AR، با وجود محصولاتی نظیر Hololens مایکروسافت و Vaunt اینتل؛ از بزرگترین چیزهایی باشند که انعطاف پذیری زندگی دیجیتال مردم را با کارایی و کاربردی بیشتر از هرزمان تحت الشعاع قرار دهند. گوگل نیز در این راستا ابتکاری به خرج داده که می‌‌تواند موانع فعلی موجود در حوزه AR را حذف کند. حتی در مورد اپل نیز شایعه شده که بر روی توسعه گجت های پوشیدنی با عملکرد AR در حال فعالیت هستند.

 

واقعیت مجازی

VR شکلی غوطه ور از سرگرمی های دیجیتال است. سنسورها این امکان را فراهم میکنند که با حرکت سر محتویات تصاویر تغییر کنند تا کاربران به تصوری واقعی از چشم اندازها و حرکات دست یابند، و نتیجه نهایی به طرز شگفت انگیزی واقع بینانه است.

یکی از تکنولوژی هایی که به واسطه پیاده سازی VR بوجود آمده و در واقع اسپین‌آفی از تکنولوژی VR محسوب میشود، ویدیوی 360 درجه است که احتمالا اکثر تلاش های تبلیغاتی VR را در آینده مورد هدف قرار خواهد داد.

برخی از تولید کنندگان خودرو از جمله Audi و Porsche در حال حاضر قبل از خرید به مشتریان خود تجربه واقعیت مجازی را پیشنهاد می‌کنند که به مشتریان این اجازه را میدهد که طراحی داخلی خودروهای خود را با آپشن های مختلف و در رنگ های متنوع مشاهده کنند.

 

مهمترین موضوعی که تولیدکنندگان VR باید مشخص کنند، قیمت گذاری است که در نهایت تصمیم میگیرد که چگونه این فناوری در دسترس مصرف کنندگان قرار خواهد گرفت.  گجت های VR (عینک و...) در شکل فعلی با قیمت بین 300 تا 600 دلار (بدون در نظر گرفتن کنسول های بازی و یا کامپیوترهای شخصی) برای اکثر مصرف کنندگان گران قیمت است.

 

قیمت گذاری این محصولات باعث شده که تکونولوژی های این چنینی از دسترس میانگین مردم و مصرف کنندگان دور بماند، اما در آینده نزدیک این وضعیت تغییر خواهد کرد؛ درست همانطور که برای کامپیوترهای شخصی در دهه 90 تغییر کرد.

 

آینده VR  و AR

مهمترین چالش برای تبلیغ کنندگان در دنیای جدیدی که در آن VR و AR قرار دارد، جایگذاری تبلیغ ها است. دیگر جایی برای تبلیغ های دیداری به شکل امروزی نخواهد بود، تبلیغ هایی که قبل از آغاز یک ویدیو در سرویس های ویدیویی مشاهده میکنیم و ... . بنابراین اگرآنها از دور این بازی خارج می‌شوند، تبلیغات در کجا قرار میگیرند؟ پذیرش کنندگان تبلیغات چطور پول در می‌آورند و چطور کسب و کار تبلیغ کننده رونق بگیرد؟!       

 

همانطور که دنیای تکنولوژی با چشم انداز تبلیغات در محیط های بازی گونه  AR و VR رو به رو میشود، ما شاهد محتواهای تبلیغاتی جذاب تر و تعاملی تری خواهیم بود که به دید مشتریان خواهند رسید. بیلبوردهای سنتی جای خود را به محیط های اختصاصی AR خواهند داد که این امکان را فراهم میکنند که پیامهای تبلیغاتی به صورت سه بعدی مستقیما به مصرف کنندگان و مخاطبان منتقل شود؛ و در مقابل محتواهای تبلیغاتی در VR در بازی های آنلاین این حوزه در قالب تبلیغات در داخل همان بازی ها ظاهر می‌شوند!

 

برای درک بهتر اینکه چقدر تبلیغات با VR و جایگاه این تکنولوژی تغییر خواهد کرد، این سناریو را تصور کنید:

شما به صورت آنلاین در کافه مورد علاقه خود به صورت مجازی حضور دارید، یکی از دوستان خود را در میز کناری در حال نوشیدن قهوه می‌بینید. درست در همین لحظه، سیستم AI (هوش مصنوعی)  این قهوه را تشخیص میدهد و پیشنهاد سفارش خرید آن را به شما میدهد. بعد از آن شما پیشنهاد تحویل یک ساعته همان برند قهوه را از طریق کوادکوپترهای آمازون دریافت خواهید کرد که با گفتن "بله" یا "نه" سفارش خود را تکمیل یا لغو میکنید.

سناریوی دیگر- با دستگاه VR خود در حال بازی کردن یا تماشای یک فیلم هستید و در این حال AI موجود در دستگاه VR شما، برحسب بازی که دارید انجام میدهید و یا فیلمی که در حال تماشای آن هستید، بهترین موقعیت برای تبلیغ یک بطری کوکاکولا یا پپسی را تشخیص داده و آن را نمایش میدهد.

 

این موارد شاید خیلی قابل هضم نباشد، اما یک دنیای جدید و مدرن در زمینه بازاریابی و تبلیغات، در جایی از پیچ بعدی این جاده که در آن قرار داریم جا خشک کرده است؛ اما آیا شما خود را برای این دنیا جدید آماده کردید؟!

________

منبع: فوربز- با اندکی دخل و تصرف


کلیدواژه: واقعیت افزوده واقعیت مجازی دیجیتال مارکتینگ AR VR Digital Marketing محمد فانی

منابع: www.forbes.com

ارسال دیدگاه:
برای ارسال دیگاه باید به سیستم وارد شوید و یا ثبت نام کنید. ثبت نام چند لحظه بیشتر زمان شما را نمیگیرد.