چطور ده هزار کاربر اولیه(فعال) خود را بدست آورید؟؟! (قسمت دوم)

شنبه ۰۴ فروردین ۹۷ توسط فرشید شیرچی

winnie یک اپلیکیشن جدیده که به پدر و مادر ها چیزهایی که باید بدونن رو آموزش میده و در همه ی موضوعات

بهشون کمک میکنه که چطور به شکل هر چه راحت تر فرزندشون رو بزرگ کنن. این محصول همین اواخر به اون مرز

دلخواه تعداد کاربر که مد نظرش بود رسید. حال ما در این مقاله سعی داریم راهی که این محصول طی کرد رو از زبان

مدیر اون با شما به اشتراک بذاریم:

 

به خاطر داشته باشید هدف اشتراک گذاری ایجاد ارتباطاته

ایجاد یک بستر مقرون به صرفه برای به اشتراک گذاری محتوا یا محصولتون بسیار حائز اهمیته، اما این بین

ممکنه اتفاقاتی بیافته که باعث ایجاد تغییراتی در تصمیم گیری های شما بشه. در اوایل کار ما برای هر پستی

کلید به اشتراک گذاری پست داشتیم، اما به مرور متوجه شدیم این خیلی مفید نیست، و بجای این کاربران ما

از ما راهی میخواستند تا بتونن پست هارو ذخیره کنند تا بعدا بتونن دوباره ازش استفاده کنند و یا به دنبال راهی برای

اشتراک گذاری نشانک ها با همسر یا شریکشون بودند. و به این نتیجه رسیدیم که ممکن است کاربران ما دیدگاه به

اشتراک گذاری برای دیگر کاربران را نداشته باشند اما تقریبا همشون از یک وسیله ارتباطی به نوعی برای هماهنگی

با دوستان و خانواده استفاده می کنند. بنابراین ما هم دکمه اشتراک گذاری رو پاک کردیم و دکمه ذخیره کردن رو

جایگزینش کردیم که امکان اشتراک گذاری رو هم به کاربر میداد. این قابلیت بیشتر بر مبنای ارتباطات نسبت به

اشتراک محتوا پایه گذاری شد که به طرز شگفت انگیزی خوب جواب داد و فعالیت های اجتماعی رو بیش از 300%

افزایش داد.

 

همیشه با تقاضا شروع کنید

از همان ابتدا ما تصور داشتیم Winnie مکانیه که پدر و مادر ها نه تنها میتونند با هم در ارتباط باشند بلکه میتونند

با کسب و کار های مرتبط، خدمات دهنده ها، مربیان و متخصصین پزشکی که به آنها اطمینان کنند بچه هاشون رو

تربیت کنند و به خانواده آنها اهمیت بدهند در ارتباط باشند. با این حال برقراری چنین شرایطی نیازمند فراهم کردن

شرایط ارتباطی به بهترین نحو بین هر دو طرفه که کاری بسیار دشوار برای هر استارت آپی با منابع محدود به حساب

میاد. برای حل این مشکل تصمیم گرفتیم در ابتدا با تقاضاها شروع کنیم. جمعیت زیادی از پدر و مادر ها به دنبال

اطلاعات بودند و ما مجبور به عرضه اون ها بودیم، خیلی از ابتکارات ابتدایی ما که باعث پیشرفت زیادی شد دقیقا

همین پروژه های جمع آوری اطلاعات بود، مثل پروژه تحقیق کامل بر روی بیش از 5000 مرکز مراقبت و پیش دبستانی

ها در منطقه. این تصمیم بعد از مدتی نتایج خیلی خوبی داد و این اطلاعات ارزشمند باعث شد جمعیت زیادی از پدر

و مادر ها با هم دیگه ارتباط برقرار کنند و بستری ایجاد بشه تا بتونن اطلاعات مورد نیازشون رو به کمک هم بدست

بیارند. ( برای اطلاعات بیشتر تئوری تجمع بن تامسون رو مطالعه کنید)

 

 

سعی در ادامه بهینه سازی برای کاربرانی که دارید نکنید

به عنوان یک طراح محصول یکی از چیز هایی که باید خیلی بهش توجه داشته باشم اینه که بیش از حد روی تکرار

ویژگی های فعلی محصول متمرکز نباشم. در ابتدا، Winnie اپ بسیار پر کاربردی برای پدر و مادر هایی که نوزاد یا

کودک داشتند بود، مثلا میتونست کمکشون کنه رستوران هایی که صندلی بلند برای بچه ها دارند یا جای پارک با

قابلیت تغییر جدول دارند رو پیدا کنند اما، دادن این پیشنهاد ها به پدر و مادر هایی که بچه های کمی بزرگتری

داشتند سخت بود. ما می دونستیم برای اینکه Winnie بتونه به کارش ادامه بده باید به اندازه ی کافی بزرگ باشیم،

پس بجای اینکه قابلیت تغییر صندلی رو دو برابر کنیم ما تصمیم گرفتیم ویژگی هایی بسازیم که کاربران رو به گروه

های مختلف تقسیم کنه. یکی از این ها "جستجوی مراکز مراقبت و مهد کودک" بود که به پدر و مادر هایی که کودکان

3 تا 5 سال داشتند ارائه می شد. یکی دیگه " صفحات موضوعی" بود که به ما اجازه میداد محتوای متناسب با گروه

های سنی نونهالان، نوجوانان، پدر و مادرهای زوج، پدر و مادر هایی که جدا شدند و شبیه به اینها بسازیم.

 

--کار هایی که جواب نمیدهند--

بازاریابی های حضوری

هرچند این موضوع می تونه برای نام تجاری شما بسیار مفید باشه و باعث رشد حس حضور در اجتماع رو برای

کاربرانتون تداعی کنه اما اینگونه رویداد ها به شدت وقت گیرند، به ویژه برای یک تیم مهندسی. در واقع سرمایه ای

که روی این کار هزینه میشه در مقایسه با رشد بیشتری که تو پروژه های دیگه میتونستیم داشته باشیم تقریبا هیچ

وقت برای ما به صرفه نبوده که وقتمون رو برای اون بزاریم.

 

فقط تلفن های همراه

این تقریبا بزرگترین اشتباهی بود که ما در اوایل کار انجام دادیم. در حالی که ما یکی از هدف های اصلی بازارمون

برای جذب پدر و مادر های نسل جدید، تلفن های همراه بود، اما به وقتش صفحه ی وب هم بسیار حائز اهمیته.

امروزه سهم اصلی پیشرفت ارتباطی ما مربوط به قسمت جستجوی صفحات وب ما می باشد. خلاصه کلام در مورد

ارتباطات اجتماعی! تلفن های همراه برای شروع بله، برای همیشه خیر.

 

تکیه به نوتیفیکیشن ها به تنهایی

یکی دیگه از ایرادات رایج استفاده از تلفن همراه به تنهایی اینه، این تصور اشتباهیه که فکر کنید اگر یک برنامه نصب

شده در تلفن همراه شخصی داشتید اون شخص رو بصورت فعال نگه داشته اید و به راحتی میتونید با فرستادن

نوتیفیکیشن اون رو دوباره به برنامه برگردونید. این ویژگی نباید باعث بشه که کانال های ارتباطی قدیمی تر مثل ایمیل

رو نادیده بگیرید. ایمیل هنوز هم بسیار مهمه، نادیدش نگیرید!

 

 

امیدوارم مطالب ارائه شده براتون مفید بوده باشه و از خوندنش لذت برده باشید. با تشکر از همراهی شما و در انتها هر نکته یا نظری دارید حتما با ما به اشتراک بذارید.

 


کلیدواژه: کسب و کار جذب کاربر

منابع: blog.winnie.com

ارسال دیدگاه:
برای ارسال دیگاه باید به سیستم وارد شوید و یا ثبت نام کنید. ثبت نام چند لحظه بیشتر زمان شما را نمیگیرد.