چطور ده هزار کاربر اولیه(فعال) خود را بدست آورید؟؟! (قسمت اول)

شنبه ۰۴ فروردین ۹۷ توسط فرشید شیرچی

winnie یک اپلیکیشن جدیده که به پدر و مادر ها چیزهایی که باید بدونن رو آموزش میده و در همه ی موضوعات

بهشون کمک میکنه که چطور به شکل هر چه راحت تر فرزندشون رو بزرگ کنن. این محصول همین اواخر به اون مرز

دلخواه تعداد کاربر که مد نظرش بود رسید. حال ما در این مقاله سعی داریم راهی که این محصول طی کرد رو از زبان

مدیر اون با شما به اشتراک بذاریم:

بدست آوردن ده هزار کاربر فعال اولیه یک هنره ، اما کمی دشواره! مخصوصا وقت هایی که  پول زیادی برای تبلیغات

و پرداخت سود ندارید. Winnie از این مرحله ی مهم در ابتدای سال جاری عبور کرد و من می خواستم یک سری دیدگاه

ها در مورد اینکه چطور این کار رو انجام دادیم رو با توجه خاص به استراتژی هایی مناسب با هر محصول و هزینه اون

(بدون هزینه یا هزینه کم) با شما به اشتراک بزارم.

 

آنچه ما ساختیم

خیلی سادست، Winnie یک اپلیکیشن که به پدر و مادرها کمک میکنه تا به اطلاعاتی که برای موفق شدن در وظایفشون

نیاز دارند دسترسی داشته باشند. این اطلاعات می تونه محلی باشه (مثل یافتن مهد کودک نزدیک محل زندگی) یا

میتونه موضوعی باشه (مثل کمک به تغذیه با شیر مادر). تمام این اطلاعات از تعداد زیادی از پدر و مادرها بدست

اومده و این دلیلیه که Winnie رو تبدیل به یک محصول مردمی می کنه، به این شکل که هر کاربری که بدست میاریم

باعث افزایش ارزش و اعتبار این محصول به دیگر کاربرها می شه. عمدتا کاربرها از طریق محتوا در این اپلیکیشن

با هم مشارکت می کنند اما همچنین می تونند مستقیما با هم در ارتباط باشند. محصولاتی مثل این وقتی که به رشد

برسند بطبع میتونن برای کاربران بسیار سودمند باشند اما، در روزهای ابتدایی شرایط خیلی سخته وقتی که صفحات

اپ خالیه یا دیتا و منابع کافی برای کاربرهای اولیه وجود نداره نگه داشتن کاربرها رو سخت میکنه.

در این شرایط شما چطور شروع می کنید وقتی کاربر های خیلی کمی دارید و چه راه کاری برای رشد مداوم محصول

در دراز مدت ارائه می کنید؟

 

آنچه ما انجام دادیم

حتی قبل از راه اندازی، رشد کنید

نسخه اولیه استارت آپ ها معمولا قبل از راه اندازی به صورت خصوصی میان خانواده و دوستان نمایش داده میشه.

این یک تمرین بسیار خوبه اما مهمه که مطمئن باشید که تقریبا ابزار و مکانیزم رشد اون نسخه اولیه رو دارید، چه از

طریق دعوت نامه و چه درخواست از اونها و یا اینکه بخواید نسخه اولیه رو به صورت عمومی پخش کنید. بهش فکر

کنید!! هدف شما از تهیه نسخه اولیه اینه که میزان کارایی و اثر بخشی محصولتون رو بسنجید، پس نباید توانایی رشد

اون محصول میان کاربرا از مهم ترین چیز هایی باشه که تست میشه؟؟

نسخه اولیه خصوصی Winnie طی 3 ماه از 10 نفر به 400 نفر رسید که اینها تقریبا از طریق دعوت نامه و یا به صورت

حضوری ازشون خواسته شد. این گروه اصلی اولیه نه تنها برامون بسیار مفید بود و بهمون کمک کرد، بلکه بسیار مشوق

ما بودند و بهمون اعتماد به نفس می دادند که این چیزیه که مردم میخوان و این محصول خودش به تنهایی میتونه

رشد کنه.

 

یا بزرگ باش یا بیخیالش شو

خیلی وسوسه کننده بود که Winnie رو خیلی محدود و محلی نگه داریم و فقط روی یک یا دو مرکز متمرکز باشیم.

اما این رویکرد شما رو از کانال های خرید بسیار زیادی حذف میکنه و دیگه نمیتونید فروشگاه هایی مثل  App Stores

(که برای ما خیلی مهم بود) رو مورد هدف قرار بدید. همچنین این کار باعث محدودیت رشد محصول میشه و این

خلاف یکی از اهداف محصول بود که سعی بشه تعداد بیشتری از مردم از این استفاده کنند.

بنابراین وقتی داشتیم نسخه اولیمون رو راه مینداختیم، این کار سخت رو انجام دادیم و Winnie رو برای همه جا راه

اندازی کردیم، حتی مناطقی که تقریبا هیچ اطلاعاتی ازشون نداشتیم.  ما کاربرها رو از راه های متفاوت وارد جریان

کردیم، ما به اونها اجازه دادن تغییرات در برنامه رو به شرط مشارکت دادیم که این کار، کار بسیار مفیدی بود که ما انجام دادیم، چون Apple به محض اینکه ما برنامه رو تو فروشگاه قرار دادیم تو صفحه ی اول App Store  قرار داد.

 بنابراین ما با این کار متفاوتمون جای اینکه کاربران رو از مجموعه دور نگه داریم از این فرصت استفاده کردیم و به

کمک اونها اعتبار محتوای خودمون رو ارتقا دادیم.

 

 

تبلیغات کنید - اما از اون برای ارزیابی کارها استفاده کنید

خیلی دشواره که بخواید رشد کنید اما ندونید چطور محصولتون رو تو مسیر درست قرار بدید. خوشبختانه ما از مزیت

دسترسی به پلتفرم های تبلیغاتی شخصی برخورداریم، به طور خاص facebook و google به شما کمک میکنند بتونید

ایده ها و خلاقیت های متفاوت رو از بین یک جامع آماری بالا و متنوع خیلی راحت دریافت و ارزیابی کنید. با صرف

زمانی نسبتا کوتاه میتونید به هزاران ایده دسترسی داشته باشید و اونها رو تست کنید و ببینید کدوم بهترین عملکرد

و کارایی را دارند. این کار همچنین میتونه بهتون اطلاعات خوبی در مورد اینکه مردم به دنبال چه چیزهایی هستند بدهد.

ما در همین راستا در یکی از تست ها متوجه شدیم که مردم بازخورد های خیلی خوبی در مورد "یافتن مکان هایی که

به بچه ها غذای مجانی بده" دادند، و ما روی این موضوع سرمایه گذاری کردیم و در حال حاضر این یکی از ویژگی های بسیار محبوب برنامه ماست.

 

 

تلاش کنید توسط Apple&Google برجسته بشید

المان های app store‌ چیزی شبیه به معجزه ی الهی بود که ما در اختیار داشتیم. این المان ها می تونه به شما رشد

یا ریزش کاربرها رو نمایش بده که البته اون زمانی که این اتفاق میافته شما کنترل زیادی روی به این موضوع ندارید.

اما با این حال Winnie چندین بار هم در Apple هم در Google رتبه ی برتر رو بین app ها بدست آورد. بر این اساس

ما همیشه سعی کردیم جذاب باشیم برای کاربران و ارزش انتخاب شدن توسط آنها رو داشته باشیم. چندتا از اساسی

ترین نکات در مورد اینکه از مزیت های app store بهره مند شوید اینها هستند:

● شعار "یکبار بساز، هرجایی گسترش بده" رو فراموش کنید و برنامه های بومی ای بسازید که جالب توجه و ثابت

باشند و قابلیت نمایش کامل قدرت پلتفرم شما رو داشته باشند.

● هم Apple و هم Google‌ در زمینه طراحی و UI بسیار دقیق و حساس هستند، بهش توجه کنید.

● با توجه به اهمیت موضوعات تبلیغاتی، توجه زیادی برای داشتن یک لوگوی خاص و زیبا برای اپ تون داشته باشید.

● یکپارچه سازی بخش های پلتفرم رو در زمان مناسب انجام بدید، به عنوان مثال وقتی یک اکانت پولی Apple

support بسازید که apple واقعا برای شما در فروشگاه تبلیغات کند.

 

ادامه دارد....


کلیدواژه: کسب و کار جذب کاربر

منابع: blog.winnie.com

ارسال دیدگاه:
برای ارسال دیگاه باید به سیستم وارد شوید و یا ثبت نام کنید. ثبت نام چند لحظه بیشتر زمان شما را نمیگیرد.
مولف:
فرشید شیرچی
عضو تیم تولید محتوای آرکادمی
مشاهده‌ی پروفایل
آمار و مشخصات:
event
دوشنبه ۲۶ شهریور ۹۷
public
arcademy.ir/+a125
favorite
۰ پسند
comment
۰ دیدگاه
group
۴۳۷ بازدیدکننده
visibility
۶۷۶ بازدید
رده های این مقاله: