کارفرمایان و برنامه نویسان چطور به تعامل برسند؟! (قسمت دوم)

جمعه ۲۵ اسفند ۹۶ توسط فرشید شیرچی

در قسمت قبلی در مورد نتایج مثبت مطالب منتشر شده در مورد روابط بین کارفرما و کارمند و انجام بایدها بجای نبایدها صحبت کردیم و به چند سری از مسائل درون فردی اشاره کردیم. در این قسمت و در ادامه مطالب در این راستا و هم در راستای مسائل بین فردی بحث خواهیم کرد.با ما همراه باشید....

 

● به تجربیات و تخصص هم اعتماد کنید

این مورد خیلی ساده و قابل اجراست

اگر شما به عنوان کارفرما توانایی ایجاد یک وبسایت یا یک سیستم را داشته باشید که  کارمند شما هم این توانایی را دارد، شما احتمالا این کار را به او نخواهید سپرد و اگر هم بسپارید در تمام جزئیات کار او دخالت خواهید کرد. این درست مثل این است که از یک پیمانکار ساختمان بخواهید یک خانه برای شما بسازد و شما نقش کارشناس داشته باشید و بیایید به پیمانکار بگویید که چه کار بکند و چه کار نکند. کارمند شما نادان نیست! آن ها هم توانایی ها و تخصص های خود را دارند که شما نمیدانید. این موضوع را باور کنید و به کارمندان خود ایمان داشته باشید.

به عنوان برنامه نویس هم شما باید واکنش نشان بدهید. باید در مورد تمام آنچه میدانید صداقت داشته باشید. غرور نداشته باشید! همه چیزدان نباشید. و اصلا اشکال ندارد بگویید "نمیدونم چطور این کار و انجام بدم". به علاوه نترسید از پذیرفتن کارهایی که مطالب زیادی از اون نمیدونید، وقتی که درگیر کار بشید هم کلی چیز جدید یاد میگیرید و هم متوجه توانایی های خود خواهید شد، توانایی هایی که بعضا شاید بهش توجه نمیکردید! همچنین این کار در طول زمان باعث تقویت مهارت های فعلی کدنویسی و قدرت مهندسی شما میشه.

 

کارفرمایان و برنامه نویسان چطور به تعامل برسند؟!

● یکدیگر را به چالش بکشید

بله! هیچ اشکالی ندارد. هیچ اشکالی ندارد در مورد موضوعات مختلف بحث کنید، استدلال بیاورید و همدیگر را به چالش بکشید و اگر ایده شما بهتر بود روی موضع خود بمونید و اگر ایده بهتری شنیدید قبول کنید و بپذیرید.

زمانی که شما چه به عنوان کارفرما یا کارمند همدیگر رو با بازخورد های مفید و مثبت به چالش بکشید دیگر احساس تاسف نخواهید کرد و بحث های پیش آمده باعث ناراحتی شما نخواهد شد، این بحث ها پله های ترقی  هردوی شما خواهد شد و هر دو طرف در این بین کلی مطلب خواهید آموخت.

این موضوع برای من و یکی از دوستانم که گاهی اوقات باهم کار می کنیم اتفاق می افته. اون کارشناس محصول و من برنامه نویس. بعضی وقت ها در مورد امکانات تجربه ی کاربری و مسائل سئو با هم بحث میکنیم. من یک نظر دارم، اون یک نظر و آنقدر ادامه میدیم تا مطمئن بشیم کدوم نظر درست تره.! در موردش خوب فکر کنید و حتما شما هم انجامش بدید! توجه کنید که اصلا قرار نیست که ثابت کنیم "من باهوش ترم" یا "من بهترم"  شما یا موفق میشوید طرف مقابلتان را هم نظر با خود کنید و به آنچه مدنظرتون بود برسید یا باید این قدرت پذیرش را داشته باشید که با نظر همکارتون همراه بشید. به همین سادگی :)

 

● طوری در کارها مشارکت کنید که انگار زندگی شما به اون بستگی داره

این موضوع برای تیم های ریموت (از راه دور) خیلی مفیده

من یه زمانی سرپرست یه تیم چند نفره بودم که یکی از اون ها محل زندگیش دور بود و از راه دور کار میکرد. اون هر دو یا سه ساعت مثل یه ساعت کوکی یک آپدیت از خودش میرسوند، حتی شده برای گفتن "آپدیت جدیدی نسبت به قبلی نیست" . اوایل کار از حجم زیاد پیام ها عصبی میشدم اما خیلی زود نظرم در موردش عوض شد وقتی متوجه شدم شخصی رو در تیم داریم که مثل بقیه نیست که فقط روزی یک بار با من حرف بزنه و آخر روز بیاد علامت چک لیست هارو پر کنه و بگه چیکار کردم. من ترجیح می دادم هر سه ساعت از اوضاع کار ها مطلع بشم بجای هر هشت ساعت یا بیشتر که اکثرا هم با نگرانی این کار رو انجام میدادند.

برای کارفرما ها این موضوع میتونه به شکل دیگه ای باشه. مشارکت برای اونها به معنی توضیح کامل نیازمندی ها و خواسته ها و توضیح متقاعد کننده برای علت تعیین مهلت های تحویل کارهاست. وقتی در مورد مشارکت کارفرماها صحبت میشه شاید یک مقدار عجیب و یا دور از ذهن باشه اما، شما باید به کارمندانتون کمک کنید که نیاز های شما رو درک کنند تا اون ها بهترینشون رو برای شما انجام بدهند.

 

خلاصه

این ها خلاصه مطالب مثبتی بود که از مقالات متعددی که در این مورد منتشر شد میشد دریافت کرد، پس شما هم یادتون نره:

- برای وقت هم ارزش و احترام قائل شید

- تو کار ها به هم کمک کنید و باعث بهتر شدن همدیگه شید

- به زندگی شخصی و مشکلات همکارتون توجه کنید

- به توانایی ها و مهارت های همدیگه اعتماد کنید

- نترسید و چالش های جدید قبول کنید 

- بحث کنید، نقد کنید و هم نقد بشید :)

- در هر موقعیتی با جون و دل کار کنید

 

از اینکه وقت گذاشتید و مقالم رو خوندید ازتون ممنونم و لطفا اگر حرفی برای گفتن دارید یا سوالی از من دارید و یا خلاصه هر مطلب دیگه ای حتما با من در میان بذارید.

 


کلیدواژه: کارفرما بازارکار کسب و کار برنامه نویسی

منابع: dev.to

ارسال دیدگاه:
برای ارسال دیگاه باید به سیستم وارد شوید و یا ثبت نام کنید. ثبت نام چند لحظه بیشتر زمان شما را نمیگیرد.
مولف:
فرشید شیرچی
عضو تیم تولید محتوای آرکادمی
مشاهده‌ی پروفایل
آمار و مشخصات:
event
دوشنبه ۲۶ شهریور ۹۷
public
arcademy.ir/+a112
favorite
۰ پسند
comment
۰ دیدگاه
group
۳۶۰ بازدیدکننده
visibility
۵۶۰ بازدید
رده های این مقاله: